!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

MENY

SÖK

Inbjudan till krätftskiva

Nyheter

BSK Kräftskiva 2018

2018-08-25

BSK bjuder in till årets kräftskiva lördagen 25 aug. kl. 18.00.

Traditionsenligt håller vi vår kräftskiva på Notholmen (vid Tyresö slott).
Vi kommer att ha tillgång till caféets tält intill cafébygganden så vädret påverkar oss inte.

Var och en bokar bryggplats för de nätter man vill ligga vid gästbryggan.
Där finns tillgång till färskvatten, el, toaletter med dusch och toasug.
Kommer man bilvägen finns möjlighet att hyra in sig i rum för övernattning.

För bokning och betalning, gå in på Notholmens hemsida:
http://www.cafenotholmen.se/

BSK dukar upp med kräftor, pajer, smör, bröd och ost.
Som avslutning bjuder vi på kaffe.

Favoritdrycker, och lämpliga glas till dryckerna, tar man med sig själv.

För att allt skall räcka till vill vi att du anmäler dig på hemsidan senast den 21 aug . Ange hur många personer ni blir.

Varmt välkomna önskar BSK!

Anmälningslista

Datum: 2018-08-25
Tid: 18:00
Slutdatum: 2018-08-25
Sluttid: 23:00
Sista anmälningsdag: 2018-08-21

Anmälningsformulär:

Namn:

E-post:

Anmäl antal deltagare

Genom att spara samtycker du enligt dataskyddsförordningen att dina personuppgifter behandlas på hemsidan. Så här behandlas dina personuppgifter.

Anmälda deltagare:

Namn Anm dat
Inger & Wolfgang 2018-08-06
Ingvar Göransson o May Lundqvist 2018-08-14
Lars Blomqvist 2018-08-07
Metta 2018-08-06
Peter Dahlstrand 2018-08-07
Peter Henell 2018-08-06
Pierre och Barbro Ljungquist 2018-08-05
Stefan & Marie Edlund 2018-08-12
Torbjörn Gustafsson 2018-07-28
Ulf Jonsson 2018-08-07

Regnar det in?

Publicerad: 2018-07-09 | Uppdaterad: 2018-07-09

Ni vet väl hur det är när det regnar?
Det rinner alltid in vatten på någon plats i båten. Det sägs att den båtägare som inte har ett, om än litet läckage, ljuger.

Själva firade vi midsommaraftonen i BSK:s sällskap vid Notholmen och så kom då den där regnskuren man ju alltid vill undvika, särskilt en midsommarafton.

Statusen ombord var ändå ganska god. Vi hade kopplat landström, värme, varmvatten och laddat kylskåp så det borde inte gå någon nöd på oss.
Kapellet hade under vintern/våren varit inlämnat för både sömnad, tvätt och impregnering så tiden sågs an med tillförsikt att det i alla fall inte skulle regna in den vägen.

Mitt i all bekvämlighet upptäckte vår besökare Torbjörn, från grannbåten Maria II, att det skvalade in regnvatten från kapelltoppen som sitter över doghouse.
Men hallå, vi hade ju förberett oss så väl!!

Det regnade inte in bara på ena sidan utan på bägge kortsidorna. Det var inga små läckor. Kapellet hade spruckit längst ut i kanterna vid sömmarna.


Vad göra för att begränsa skadorna?
Fram med hinkar och sedan försöka dämpa inflödet. Alla våra 4 skärbrädor proppades in mellan skrovet och kapelltoppen för att vattnet skulle avledas. Det hjälpte tillfälligt så att inflödet begränsades till lite droppande.
Då solen lite senare tittade fram kunde vi se hur skört kapellet var i precis efter första sömmen från kanten och att det spruckigt av den anledningen. Sol, vind och vatten har väl genom åren gjort tyget lite skört. Vi diskuterade också möjligheten av att tvätt och impregnering kunda haft påverkan på hållbarheten.
Kapellbiten tejpades på både under- och översidan med den allerstädes närvarande "Silvertejpen" som numera bör ingå i vaje båts säkerhetsutrustning.
Det tätade till sprickorna ordentligt men enligt kapellmakare bör man endast i nödfall använda just sådan tejp eftersom den är så svår att få bort. Klister sitter gärna kvar.
Det finns särskilda tejper för lagning av segel m.m. som kan vara lämpigare i just det här fallet, men vad göra...

Väl hemkomna efter allt firande och båtdagarna efter midsommar kontaktade vi vår tvättfirma. Det visade sig att de stängt för säsongen (juli, aug. och sept). I ett mail beskrev vi situationen och hoppades få kontakt med dem vid senare tillfälle.

Radan dagen efter kom ett samtal från ägaren, Hans Åström.
I vår dialog framkom att det mest är naturen som fräter och försvagar kapell. Deras tvättmetoder skall inte inverka på hållbarheten. Efter ett mycket långt och trevligt samtal erbjöd sig dock företaget att sy upp en ny kapelltopp. Om jag kom till verkstaden kl. 20 samma kväll skulle det kunna vara klart redan dagen efter vid 11-tiden. Sagt och gjort. Gamla kapellbiten lämnades in och dagen efter låg en nysydd del, av fabrikat Sunbrella Plus, och väntade på oss.
www.sunbrella.com

Svårigheten att sy en ny del mallad på en gammal kan göra att det kanske inte blir perfekt.

Nytt samtal, ny inbjudan: Kom tillbaka kl 20.00 så fixar vi det!
Ahmad som är kapellsömmare hos firman stod beredd och satte genast igång med justeringarna.

En timme senare var det klart och passade direkt som en handske på båten.

 

Tack Hasse och Ahmad för otroligt fin service och ert vänliga tillmötesgående.

Till saken hör att det var helt kostnadsfritt!

 

M/Y Marielle

Väderprognoser i VHF-radion

Publicerad: 2018-07-09 | Uppdaterad: 2018-07-09

StockholmRadio sänder utförliga väderprognoser över VHF-radio.
Område Örskär-Landsort
1 maj - 30 september

Kl.:
08.45  
16.45  
21.45

 

VHF-kanaler
Sv. Högarna      K84
Väddö                 K78
Nacka                  K26
Södertälje          K66
Torö                     K24
Gotsk. Sandön   K65
Norrköping         K64
Västerås             K25

Väderprognoser i P1

Publicerad: 2018-07-09 | Uppdaterad: 2018-07-09

Väderprognoser i SR P1

Sjöväder                                      05:55
Landväder                                   06:55
Land- och sjöväder                   07:55
Land- och sjöväder                   12:54
Sjöväder och vattenstånd       15:55
Land- och sjöväder                   21:50

Bilder från Midsommar 2018!

Publicerad: 2018-07-09 | Uppdaterad: 2018-07-09

Kika in under fliken "Fotoalbum".
Där finns ett litet kollage från vårt firande.

Logga in som medlem!

Fisk, fisk, fisk!

Publicerad: 2018-05-28 | Uppdaterad: 2018-05-29

Den gångna helgen har gått i fiskens tecken.

Vädret har varit fantastiskt för att vara i slutet av maj. Normalt har min båt inte ens kommit i sjön så här års men tack vare värmen är den sjösatt och i funktion.

Tillsammans med ivrig fiskare styrdes kosan mot öriket Grönskär/Jungfruskär strax söder om Nämdö. Där finns många fina tilläggsplatser i Skärgårdsstiftelsens naturhamnar med fin service i form av toaletter och sopmajor.

I ett arrenderat fiskevatten simmar mängder av läcker fisk. Främst på listan står öringen men den är sällsynt i de här vattnen. Likaså är siken inte heller så vanlig men abborrarna låter sig gärna fångas för att i olika former hamna på middagsborden i båtarna.

Under två fångstnätter landades tillräckligt med abborrar för att förse såväl den egna båten som intilliggande båtar med abborre såväl filéad som friterad och rökt.

Det blev till och med en o annan borre som fick följa med hem för senare konsumtion. Luktar fortfarande rökta hickoryspån i bakluckan på bilen!

Vad sägs om friterad abborre med hemlagat potatismos med alla tillbehör?
Själv är jag sedan barnsben inte särskilt förtjust i fisk men den här var den godaste fisk jag någonsin ätit, hoppas på fler fisketurer.
Tack Metta för upplevelsen!

Ulf
M/Y Marielle

 

 

 

 

Knallgas? Javisst...!

Publicerad: 2018-05-28 | Uppdaterad: 2018-07-09

Ordentlig skeppare har kopplat ihop de små ventilationshålen som finns på underhållsfria batterier för att leda ut den vätgas som bildas vid laddning av förbrukningsbatterierna. Slangarna mynnar tillsammans ut i en ventilator monterad som en genomföring på skrovsidan. 

I samband med den vanliga vårrustningen av båten polerades skrovet som tidigare år, numera med en ny slags nanoprodukt som för övrigt fungerar utmärkt, och den gamla eldrivna polermaskinen. Allt gick planenligt tills polermaskinen kom alldeles i närheten av skrovgenomföringen från batterierna. Som bekant bildas "knallgas" då man laddar bly/syrabatterier.
Knallgas tillsammans med luft vill gärna, som namnet antyder, smälla.

Som Jönssonligan skulle uttryckt det, "sicken j-a smäll"!

En kraftig smäll hördes inifrån båten. Eftersom polermaskinens kollektor avger gnistor blev första tanken att det kanske lett till en explosion i slangarna eller ännu värre...
Till saken hör att vårdagarna var oerhört soliga i år och solcellen på rufftaket laddade på för fullt så batterispänningen kanske närmade sig 13,5V.

Sagt och gjort, batterilådan, som i det här fallet är ingjuten i båtskrovet öppnades och där vällde ut en slags mättad dimma som smakade batterisyra. När dimman lagt sig konstaterades att förödelsen i batterilådan var ett faktum. De tre 80Ah batterierna hade helt sonika exploderat. Såväl väggar som överdelar hade sprängts bort och mängder av batterisyra hade läckt ut i utrymmet.
En liten presenningsbit placerade mellan batterilådan och en plastbytta för att ta upp ev. droppar och stänk vid bortmonteringen av de demolerade batterierna. Inga stänk i båtens utrymme men väl på skepparens skjorta som dygnet efter såg ut som en piratskjorta av syrahål. Inga stänk på huden som väl var.

Sens moral:
- glädjande att avluftningen fungerar!
- montera avluftning om ingen finns så att gas inte samlas i  
   förvaringsutrymmen!
- polera inte med elmaskin vid avluftningen!

Skepparen M/Y Marielle

Godkända bottenfärger

Publicerad: 2018-03-22 | Uppdaterad: 2018-03-22

Dokument

batbottenfarger-for-ostkusten.pdf 2018-03-22